Rozmowy w biznesie, czyli mój kot, Twoja Capoeira…

Biznes to przede wszystkim kontakty z ludźmi. Z żywymi osobami z “krwi i kości”. O tym już wiemy. Podstawą tych kontaktów jest dialog, oparty na uważnym słuchaniu, empatii, rozumieniu wzajemnych potrzeb, chęci szczerej, partnerskiej współpracy, która obu stronom przyniesie korzyści oraz satysfakcję. To również (mam nadzieję) dla większości z nas oczywiste.
Słuchanie, dialogi, wymiana zdań – to nie powinno być trudne zadanie, jeśli doskonale znamy nasze produkty czy usługi i dołączymy do tej wiedzy zapał oraz faktyczną chęć zaoferowania rozwiązań problemów naszego rozmówcy. To nie powinno być trudne zadanie również wtedy, kiedy to my jesteśmy klientem, znamy nasz problem, wiemy, co nas “boli”, co należy poprawić, udoskonalić, kupić, zdobyć. Rozmawiamy, słuchamy, zadajemy pytania i wspólnie tworzymy kształt naszej współpracy, poznając wzajemne potrzeby oraz możliwości.
Rozmowy w biznesie – nic prostszego…Jak je jednak “wzbogacić”, jak uczynić je nie tylko owocnymi, ale również przyjemnymi, przynoszącymi radość nie tylko w kontekście wzorowo prowadzonej konwersacji, ale radość z po prostu interesującego dialogu?
Bądźmy nie tylko biznesmenami, ale także ludźmi. Bądźmy sobą, ubierając garnitur nie zapominajmy o własnej osobowości. Osobowość jest czymś, co nas wyróżnia spośród innych profesjonalistów, co nadaje “smaczku” naszej osobie, i naszej firmie.
Pamiętajmy, że nasz rozmówca – tak jak my – ma pasje, ma świat poza ekranem komputera, jest na pewno ciekawym człowiekiem.
Nie bójmy się go poznawać i od tej, jakże interesującej, strony. Podczas moich rozmów z partnerami dowiedziałam się o niesamowitym kocie, ulubieńcu partnera w biznesie, jedna z moich rozmówczyń uciekła sprzed ołtarza, inna jest świeżo upieczonym kierowcą i była wdzięczna za informację o zakorkowanych ulicach, prezes korporacji z pasją ćwiczy Capoeirę…Te wszystkie fascynujące ciekawostki były częścią naszych rozmów biznesowych, ożywiały je, dodawały im lekkości, charakteru, – mogłabym zapomnieć o osobie, która jedynie przedstawi mi własną ofertę, jednak jak zapomnieć o menadżer działu, “uciekającej pannie młodej”?
Pamiętajmy więc o prostej regule, która pomoże nam łączyć “przyjemne z pożytecznym” – najczęściej rozmawiamy z profesjonalistą w swojej dziedzinie, zawsze rozmawiamy z CZŁOWIEKIEM.

Advertisements

About annamajorek

"Duża wiedza czyni skromnym, mała zarozumiałym. Puste kłosy dumnie wznoszą się ku niebu, kłosy pełne ziarna w pokorze chylą się ku ziemi." Caldwell Erskine
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s